Β' Εξάμηνο
Ελεγκτική
Πανεπιστήμιο ΔΙΠΑΕ
Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας
Τμήμα Λογιστικής & Χρηματοοικονομικής
Τίτλος μαθήματος Ελεγκτική
Υπεύθυνος μαθήματος Δημήτριος Κουρτίδης
Τύπος μαθήματος Υποχρεωτικό
Εξάμηνο Β
Πιστωτικές μονάδες (ECTS) 6
Σκοπός του μαθήματος
Το μάθημα πραγματεύεται και αναλύει επιλεγμένα και εξειδικευμένα θέματα από τους τομείς της Ελεγκτικής. Σκοπός του μαθήματος είναι να αναδείξει τα εργαλεία ανίχνευσης πληροφοριών και εξαγωγής συμπερασμάτων για την κατάσταση της επιχείρησης, να αναλύσει την ελεγκτική διαδικασία και τον ελεγκτικό κίνδυνο.
Επιθυμητά εκπαιδευτικά αποτελέσματα:
Η παρουσίαση και κατανόηση στα παρακάτω θέματα:
❖ Αντικείμενο της Ελεγκτικής,
❖ Εκθέσεις Ελεγκτών, είδη γνώμης
❖ Ανεξαρτησία Ελεγκτών
❖ Έλεγχος στοιχείων Ενεργητικού και Παθητικού
❖ Έλεγχος λογαριασμών Εσόδων και Εξόδων
❖ Εκτίμηση Ελεγκτικού Κινδύνου
❖ Εργασία
Ενδεικτικό περιεχόμενο του μαθήματος
Εβδομάδα Ύλη Διδάσκοντες
1η ΕΙΣΗΓΗΣΗ • Οδηγίες Εργασιών Κουρτίδης
2η ΕΙΣΗΓΗΣΗ & 3η ΕΙΣΗΓΗΣΗ • Eισαγωγή στην Ελεγκτική και στο ελεγκτικό επάγγελμα.
•Υποκείμενο και αντικείμενο ελέγχου-Εκθέσεις ελέγχου και είδη γνώμης. Μαλκογιάννη
4η & 5η ΕΙΣΗΓΗΣΗ • Ανεξαρτησία Ελεγκτών Γνωστοποιήσεις Τσιπουρίδου
6η&7η ΕΙΣΗΓΗΣΗ • Έλεγχος στοιχείων Ενεργητικού Διονυσόπουλος
8η &9η ΕΙΣΗΓΗΣΗ • Έλεγχος στοιχείων Παθητικού, Εσόδων, Εξόδων Βεζυργιάννης
10η &11η ΕΙΣΗΓΗΣΗ • Η εξέλιξη της Ελεγκτικής σε ερευνητικό επίπεδο.• Άντληση Κεφαλαίων. Γουνόπουλος
12η ΕΙΣΗΓΗΣΗ • Ελεγκτικός Κίνδυνος Ζωιτσάς
13η ΕΙΣΗΓΗΣΗ • Παρουσίαση Εργασιών Κουρτίδης
Αξιολόγηση
Γραπτή εξέταση 70%, Εργασία 30%.
Ενδεικτική βιβλιογραφία:
• Αληφαντής Γ. (2019), Ελεγκτική, 4η έκδοση, Εκδόσεις Διπλογραφία, Αθήνα • Αληφαντής Γ. (2011), Ελεγκτική, Εκδόσεις Πάμισος, Αθήνα.
• Λουμιώτης, Β. (2019), Πρακτικά Θέματα Εφαρμοσμένης Ελεγκτικής των Επιχειρήσεων, Τόμος Α, Έκδοση ΙΕΣΟΕΛ, Αθήνα.
• Λουμιώτης, Β. (2019), Πρακτικά Θέματα Εφαρμοσμένης Ελεγκτικής των Επιχειρήσεων, Τόμος Β, Έκδοση ΙΕΣΟΕΛ, Αθήνα.
• Λουμιώτης, Β. και Τζίφας Β. (2012), Διεθνή Πρότυπα Ελέγχου, Έκδοση ΙΕΣΟΕΛ, Αθήνα.
• ΝεγκάκηςΧ. και Ταχυνάκης Π. (2013), Σύγχρονα Θέματα Ελεγκτικής και Εσωτερικού Ελέγχου, Σύμφωνα με τα Διεθνή Πρότυπα Ελέγχου, Εκδόσεις Διπλογραφία, Αθήνα.
• Περάκης, Ε. (2018), Το Νέο Δίκαιο της Ανώνυμης Εταιρίας, Εκδόσεις Νομική Βιβλιοθήκη, Αθήνα.
• Beasley, M., Buckles, F., Glover, S, Prawitt, D. (2017) Ειδικά Θέματα
Ελεγκτικής: Ανάλυση Περιπτώσεων, Eκδόσεις BROKEN HILL PUBLISHERS LTD, Νicosia.
Προτεινόμενα Επιστημονικά Περιοδικά (Journals)
• Journal of Accounting, Auditing and Finance
• Auditing: a Journal of Practice & Theory
• Accounting, Auditing & Accountability Journal
• Journal of International Accounting, Auditing, & Taxation
• The Accounting Review
• Review of accounting studies
Προτεινόμενες Ιστοσελίδες
• The International Federation of Accountants - IFAC : https://www.ifac.org/
• European Federation of Accountants : http://www.fee.be
• The Chartered Institute of Management Accountants : http://www.cima.org.uk/
• The Financial Accountings Standards Board - FASB (US) : http://www.fasb.org
• The Securities and Exchange Commission - SEC (US) : http://www.sec.gov/
• Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς: http://www.hcmc.gr
• Σώμα Ορκωτών Ελεγκτών Λογιστών: http://www.soel.gr
COURSE OUTLINE
- GENERAL
SCHOOL |
BUSINESS AND ECONOMICS |
|||||
ACADEMIC UNIT |
ACCOUNTING AND AUDIT |
|||||
LEVEL OF STUDIES |
POSTGRADUATE |
|||||
COURSE CODE |
|
SEMESTER |
2nd |
|||
COURSE TITLE |
Accounting Information Systems |
|||||
INDEPENDENT TEACHING ACTIVITIES |
WEEKLY TEACHING HOURS |
CREDITS |
||||
LECTURES AND TUTORIALS |
3 |
6 |
||||
|
|
|
||||
Add rows if necessary. The organisation of teaching and the teaching methods used are described in detail at (d). |
|
|
||||
COURSE TYPE general background, |
General Knowledge |
|||||
PREREQUISITE COURSES: |
|
|||||
LANGUAGE OF INSTRUCTION and EXAMINATIONS: |
GREEK |
|||||
IS THE COURSE OFFERED TO ERASMUS STUDENTS |
NO |
|||||
COURSE WEBSITE (URL) |
https://eclass.emt.ihu.gr/courses/AD186/ |
|||||
- LEARNING OUTCOMES
Learning outcomes |
|
The course learning outcomes, specific knowledge, skills and competences of an appropriate level, which the students will acquire with the successful completion of the course are described. Consult Appendix A • Description of the level of learning outcomes for each qualifications cycle, according to the Qualifications Framework of the European Higher Education Area • Descriptors for Levels 6, 7 & 8 of the European Qualifications Framework for Lifelong Learning and Appendix B • Guidelines for writing Learning Outcomes |
|
The aim of the course is to introduce students to Accounting Information Systems (AIS). In the course the students will have: · An understanding of the basic components of AIS, how they work, and how they interrelate. · An awareness of some of the effective ways AIS can be applied to business problems and opportunities. · Knowledge of the various types of systems used in organizations and how these can be used to further organizational objectives, particularly to obtain competitive, strategic advantage. · An appreciation of the many organizational consequences resulting from the use of AIS in a business. · Explain the major business functions and processes and business strategy planning processes. · Analyze how AIS can add value. · Identify how AIS strategies are aligned to organizational strategies. · Evaluate national AIS environment issues in respect of legal, ethical and social concerns. Upon completion of this course the students will be able to: · Know basic principles and terms for AIS. · Know methods for solving problems related to AIS. · Apply their skills in information systems for accounting and financial examples. |
|
General Competences |
|
Taking into consideration the general competences that the degree-holder must acquire (as these appear in the Diploma Supplement and appear below), at which of the following does the course aim? |
|
Search for, analysis and synthesis of data and information, with the use of the necessary technology Adapting to new situations Decision-making Working independently Team work Working in an international environment Working in an interdisciplinary environment Production of new research ideas |
Project planning and management Respect for difference and multiculturalism Respect for the natural environment Showing social, professional and ethical responsibility and sensitivity to gender issues Criticism and self-criticism Production of free, creative and inductive thinking …… Others… ……. |
• Search for, analysis and synthesis of data and information, with the use of the necessary technology • Adapting to new situations • Working in an interdisciplinary environment • Working independently • Teamwork • Criticism and self-criticism • Production of free, creative and inductive thinking |
- SYLLABUS
Topics in theory include: · Business Information Systems and Accounting Information Systems · Accounting Information Systems and Technology · Implementation of Accounting Information Systems · Introduction to the SAP Enterprise Resource Management System · Marketing Management and Sales Order Process in ERP System · Production and Supply Chain Management in ERP System · Accounting Financial Management in ERP System · Business Processes · Accounting Information Systems – Present and future Topics in lab include: · Introduction to ERP SAP R/3 · Integrated Business Processes in ERP SAP R/3 · Procurement and Inventory Management with ERP SAP R/3 · Organization and Management of Warehouses with ERP SAP R/3 · Sales and Distribution Management with ERP SAP R/3 · Financial Business Management with ERP SAP R/3 · Effective Reporting – Business Intelligence with ERP SAP R/3 |
- TEACHING and LEARNING METHODS - EVALUATION
DELIVERY |
Face-to-face in classroom and laboratory |
||||||||||||
USE OF INFORMATION AND COMMUNICATIONS TECHNOLOGY |
Presentation slides and notes Laboratory education with software SAP R/3 E-Learning platform e-class |
||||||||||||
TEACHING METHODS The manner and methods of teaching are described in detail. Lectures, seminars, laboratory practice, fieldwork, study and analysis of bibliography, tutorials.
The student's study hours for each learning activity are given as well as the hours of non-directed study according to the principles of the ECTS |
|
||||||||||||
STUDENT PERFORMANCE EVALUATION Description of the evaluation procedure
Language of evaluation, methods of evaluation, short-answer questions, open-ended questions, problem solving.
Specifically-defined evaluation criteria are given, and if and where they are accessible to students. |
Evaluation in Greek language. The methods of evaluation are: Ι. Papers in a final exam for the theoretical part (60%) that includes - Multiple choice questionnaires - Short-answer questions - Open-ended questions - Summative and conclusive assessment - Problem solving The public presentation of the courseworks is optional and has a bonus (30%) The assessment criteria of the final exam are known to the students during the laboratory exercises. They are also described in the exams sheet.
ΙΙ. Final exam in laboratory (40%) The assessment criteria of final exam are known to the students during the laboratory exercises. They are also described in the exams sheet. |
- ATTACHED BIBLIOGRAPHY
ISBN |
Author |
Date |
Title |
Publisher |
ISBN-10: 9609465285 ISBN-13: 9789609465281 |
Konstantinos I. Stefanou & Christos Bialas |
2018 |
Enterprise resource systems and applications with the SAP system (In Greek) |
Athanasios Altintzis |
ISBN-10: 1111820392 ISBN-13: 978-1111820398 |
Monk, E., & Wagner, B. |
2012 |
Concepts in enterprise resource planning |
Cengage Learning |
9780070656802 |
Alexis Leon |
2008 |
Enterprise Resource Planning |
Tata McGraw-Hill |
9781292353364 |
Marshall Romney, Paul Steinbart, Scott Summers & David Wood |
2020 |
Accounting Information Systems, 15th edition |
Prentice Hall Business Publishing |
9780555117903 |
Joseph Wilkinson, Michael Cerullo, Vasant Raval, Bernard Wong-on-Wing |
2000 |
Accounting information systems: essential concepts and applications |
J. Wiley |
ΔΙΕΘΝΗ ΛΟΓΙΣΤΙΚΑ ΠΡΟΤΥΠΑ ΚΑΙ ΔΠΧΑ (International
Accounting Standards and IFRS)
Κωδικός -
Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας
Τμήμα Λογιστικής & Χρηματοοικονομικής
Τίτλος μαθήματος Διεθνή Λογιστικά Πρότυπα και ΔΠΧΑ
Υπεύθυνος μαθήματος Αθανάσιος Μανδήλας
Τύπος μαθήματος Υποχρεωτικό
Εξάμηνο B
Πιστωτικές μονάδες (ECTS) 6
Υπεύθυνος καθηγητής μαθήματος:
Α. Α. Μανδήλας, Καθηγητής Διεθνές Πανεπιστήμιο Ελλάδος, Τμήμα Λογιστικής και Χρηματοοικονομικής, e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Διδάσκοντες
• Βασίλειος Λουμιώτης, Ορκωτός Ελεγκτής-Λογιστής Σ.Ο.Ε.Λ. Διευθυντής ΙΕΣΟΕΛ
• Α. Α. Μανδήλας, Καθηγητής Διεθνές Πανεπιστήμιο Ελλάδος, Τμήμα Λογιστικής και Χρηματοοικονομικής, e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
• Βάιος Ριζούλης, Ορκωτός Ελεγκτής-Λογιστής, Σ.Ο.Ε.Λ, This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
• Βαγγέλης Χύτης, Επίκουρος Καθηγητής, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, Τμήμα Λογιστικής και Χρηματοοικονομικής, e-mail; , This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
• Μαρία Κυριακού, Επίκ.Καθηγήτρια, Διεθνές Πανεπιστήμιο Ελλάδος, Τμήμα Οικονομικών Επιστημών, e-mail; This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
• Άγγελος Διονυσόπουλος, Ορκωτός Ελεγκτής, This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Σκοπός του μαθήματος
Το μάθημα αυτό σκοπεύει να αναπτύξει τις δεξιότητες στη χρηματοοικονομική λογιστική και πληροφόρηση (βασισμένο στα ΔΛΠ/ΔΠΧΠ). Αποτελεί συνέχεια του μαθήματος Λογιστικά Πρότυπα και Λογιστική και έχει σχεδιασθεί για ειδίκευση στη λογιστική.
Το μάθημα έχει ως στόχο να αξιοποιήσει αυτή τη βάση και να εισαγάγει νέα θεωρητικά και πρακτικά θέματα πληροφόρησης. Στο μάθημα θα δούμε μια επιλογή από ΔΛΠ/ΔΠΧΠ.
Επιθυμητά εκπαιδευτικά αποτελέσματα (Learning Outcomes):
Στο τέλος αυτού του μαθήματος οι σπουδαστές θα μπορούν:
• Να χρησιμοποιήσουν μελέτες περιπτώσεων απο μια ευρεία σειρά εταιριών, σε διαφορετικούς τομείς, για να προσδιορίσουν κύρια θέματα της χρηματοοικονομικής πληροφόρησης.
• Να χρησιμοποιήσουν ένα συνδυασμό αριθμητικών και θεωρητικών εργασιών.
• Να μάθουν πρακτικές λογιστικές τεχνικές επιπρόσθετα των πιο στοχαστικών και αναλυτικών δεξιοτήτων.
Ενδεικτικό περιεχόμενο του μαθήματος
Η κατάρτιση ενοποιημένων χρηματοοικοομικών καταστάσεων, περιλαμβανομένων των θυγατρικών και των συγγενών, με την εφαρμογή του IFRS 3: Επιχειρηματικές Ενοποιήσεις και IAS 28: Λογιστική για Συνδεδεμένες Επιχειρήσεις. Κατάσταση Ταμειακών Ροών.
Αναλυτικά
Εβδομάδα Ύλη Διδάσκοντες
1η Εισήγηση Περίγραμμα Μαθήματος. Εργασία. Δ.Λ.Π 24 Μανδήλας Α. Κυριακού Μ.
2η Εισήγηση Δ.Λ.Π. 7 Ριζούλης Β.
3η 4η- Εισήγηση Δ.Λ.Π.19,Δ.Λ.Π.21 Δ.Λ.Π.20-Δ.Π.Χ.Π.2, Δ.Π.Χ.Π. 5 Ριζούλης Β.
5η-6η - Εισήγηση Δ.Π.Χ.Π 3, 10 ΔΠΧΠ 11, Δ.Λ.Π 28 Χύτης Β.
7η Εισήγηση Δ.Π.Χ.Π 3, 10 ΔΠΧΠ 11, Δ.Λ.Π 28 Λουμιώτης Β.
8η-9η Εισήγηση Δ.Π.Χ.Π 3, 10 ΔΠΧΠ 11, Δ.Λ.Π 28 Λουμιώτης Β.
10η -11η Εισήγηση Δ.Π.Χ.Α 15 Διονυσόπουλος Α.
12η εισήγηση Δ.Λ.Π 37. Κυριακού Μ.
13η Εισήγηση Παρουσίαση- Σχολιασμός εργασίας Μανδήλας Α. Κυριακού Μ.
Αξιολόγηση
Εργασία (coursework) 30% και γραπτές εξετάσεις (exams) 70%.
Ενδεικτική βιβλιογραφία:
• Grant Thornton (2016). Διεθνή Πρότυπα Χρηματοοικονομικής Αναφοράς I.F.R.S. Αναλυτική παρουσίαση. 4η αναθεωρημένη και πλήρως επικαιροποιημένη έκδοση.
• Λουμιώτης Βασίλειος (2015). ΘΕΜΑΤΑ ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗΣ ΛΟΓΙΣΤΙΚΗΣ &
ΕΛΕΓΚΤΙΚΗΣ ΤΩΝ ΕΝΟΠΟΙΗΜΕΝΩΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΚΑΤΑΣΤΑΣΕΩΝ.
Εκδόσεις ΣΟΕΛ.
• Picker R., Leo K., Loftus J., Wise V. Clark K. Alfredson K. (2013). Applying International Financial Reporting Standards. John Wiley & Sons. ISBN: 9780730302124.
Διαφάνειες- Σημειώσεις μαθήματος:
http://195.130.94.22/admoodle/course/view.php?id=26
• Αληφαντής Γ. (2015). Χρηματοοικονομική Λογιστική τόμος Α. Εκδόσεις Διπλογραφία.ISBN:978-960-89648-4-6.
• Αληφαντής Γ. (2015). Χρηματοοικονομική Λογιστική τόμος Β. Εκδόσεις Διπλογραφία. ISBN:978-960-89648-6-0.
• Ε. ΣΑΚΕΛΛΗΣ. (2009). Ο «ΠΑΝΔΕΚΤΗΣ» ΤΟΥ ΛΟΓΙΣΤΗ. Εκδόσεις Βρύκους.
• Derry Cotter (2012). Advanced Financial Reporting. First Edition. Pearson Education Limited. ISBN: 978-0-273-73237-2.
• Barry Elliott Jamie Elliott (2012). Financial Accounting and Reporting. Fifteenth Edition. Pearson Education Limited. ISBN: 978-0-273-76081-8.
• Alexander D., Britton A.,Jorissen A.International Financial Reporting and Analysis, 3rd edition. Thomson Learning.ISBN: 978-1-84440-668-3.
• Weetman P. (2011). Financial and Management Accounting. An introduction, fifth edition. Pearson Education Limited 2011. ISBN: 978-0-273-71842-0.
• Stolowy H., Lebas M. (2006). Financial Accounting and Reporting. A global perspective. 2nd edition. Thomson Learning. 978-1-84480-250-0.
• Kothari J., Barone E. (2006). Financial Accounting, an international approach. Prentice Hall. Pearson Education Limited 2009. ISBN: 978-0-27369-319-2.
• Basioudis G. I. Financial Accounting (2010). A practical information. Pearson Education Limited. ISBN: 978-0-273-71429-3.
• Walton P., Aerts W. (2006). Global Financial Accounting and Reporting. Principles and Analysis. Thomson Learning. 978-1-84440-265-4.
• Κάντζος Κ (2003). Λεξικό Λογιστικής. Εκδόσεις Σταμούλη. ISBN: 960-351-349-0.